Monday, March 14, 2011

Saya Suka Menonton Ilmu Alam Ghaib... ^_____^

sejak 2 3 hari ni, aku mesti tgk 1 rancangan ni...
rancangan 2 ialah ILMU ALAM GHAIB...
start minat nk tgk ialah mase tgh tonton MHI kat TV3...
mase 2 diaorg tgh cter pasal buku RAHSIA KEHILANGAN BALQIS...
kalu x silap Balqis bdk ganu..
dia dh disorok oleh makhluk halus..
ustaz yg tulis buku 2 adalah ustaz yang bg nasihat kat dlm rancangan ILMU ALAM GHAIB ni.....
so, dr situlah start suke tgk ILMU ALAM GHAIB... ^___^


setakat ni dh tgk 10 episod dekat tonton.com.my....  : )
banyak yg aku blaja dr rancangan ni...
ilmu 2 aku kongsi ngan family and mama... ; )
bnyk ayat-ayat suci AL-QURAN dan doa-doa yg bleh kt amalkan untk lindungi diri dan keluarga kt....
episod yg paling aku suka iaitu episod 11 yg menceritakan tentang ORANG BUNIAN..
selama ini aku tertanya-tanya apa itu ORANG BUNIAN...
terdapat 2 teori kewujudan ORANG BUNIAN...

YANG PERTAMA...
asal usul orang bunian adalh hasil perkahwinan antara manusia dan jin...

YANG KEDUA...
orang bunian pd asalnya ialah org yg sngt alim tetapi telah melakukan dosa2 besar..
oleh kerana malu dgn kesilapan mereka, mereka meminta agar ALLAH S.W.T menyembunyikan mereka dr pandangan org lain...

ustaz 2 kata kt dilarang berkawan dgn ORANG BUNIAN apatah lg mengahwini mereka...
aku x mempercayai mana2 teori ini kerana x ada penjelasan dari alim ulama' tentang teori ni..
pd pemikiran aku, ORANG BUNIAN juga adalah ciptaan ALLAH S.W.T YANG MAHA BERKUASA LAGI MAHA AGUNG...
ilmu manusia ibarat setitik air yang melekat pd paruh seekor burung...
tetapi ilmu ALLAH S.W.T sangat luas dan tidak tercapai akal kt yg lemah ini...
MAHA SUCI ALLAH, TUHAN YANG MENCIPTA SEKALIAN ALAM...

YANG BERKUASA UNTUK MEMASUKKAN WAKTU MALAM KEDALAM WAKTU SIANG, DAN MEMASUKKAN WAKTU SIANG KEDALAM WAKTU MALAM..

YANG BERKUASA UNTUK MEMULIAKAN SESIAPA YANG DIINGINI-NYA, DAN MENGHINAKAN SESIAPA YANG DIINGINI-NYA..

YANG BERKUASA UNTUK MENGHIDUPKAN YANG MATI, DAN MEMATIKAN YANG HIDUP...

TIADA TUHAN YANG BERHAK DISEMBAH MELAINKAN ALLAH S.W.T YANG MAHA MENGETAHUI LAGI MAHA BIJAKSANA...

MAHA SUCI ALLAH, TUHAN YANG MENCIPTA SEKALIAN ALAM...

pengajaran yg plg penting aku pelajari ialah...
jgnlah kt meminta pertolongan melainkan kpd ALLAH S.W.T..
sesungguhnya, ALLAH MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG...  : )



dan ini doa pendek sebagai benteng...  :)